weet-wat-je-koopt

De makelaar en de toffe toiletjuffrouw

Ik kwam laatst een filmpje tegen “Weet wat je koopt” van de VARA uit 2009 (start vanaf ca. 4e minuut). Dit gaat over het wederkerigheids-principe.

Een toiletjuffrouw die ongeïnteresseerd haar werk doet ontvangt € 4,10 per uur en de super toffe dienstverlenende toiletjuffrouw ontvangt maar liefst bijna 5x zoveel, namelijk € 18,60 op haar witte schoteltje.

Hoe past de makelaar nu in dit plaatje?

Bedenk het volgende:

  • De toiletbezoeker is de bezichtiger
  • De toiletjuffrouw is de makelaar

Hoe vaak hoor ik niet makelaars klagen over niet terugbellende bezichtigers, vergelijk dit eens met niet betalende toiletbezoekers.

Voel je ‘m?

Hoe kunnen we nu het wederkerigheidprincipe toepassen op de bezichtigende klant, zodanig dat deze met plezier terugbelt om te vertellen of er wel of geen interesse is voor de bekeken woning en jou zelfs inschakelt bij de koopbegeleiding.

Zou toch gaaf zijn!

3 TIPS

Geef en je zult ontvangen

  1. Aspirant koper belt voor bezichtigingsafspraak. Aan de klant wordt, naast de gebruikelijke informatie, de € 1.000,00 vraag gesteld: “Waarom wilt u juist deze woning gaan bezichtigen?”. Deze open vraag levert veel informatie op over gezinssamenstelling, werksituatie, bekendheid met de wijk etc.
  2. De afspraak met bezichtiger en verkoper wordt gemaakt en bevestigd met een mail naar de verkoper en bezichtiger. O ja, zorg dat er voldoende tijd wordt ingepland voor de bezichtiging. Niets is vervelender, dan een op zijn horloge kijkende makelaar!
  3. Op de dag van de bezichtiging wordt ’s morgens vroeg een sms naar de bezichtiger gestuurd met een originele tekst: “De Weegbree 29 uw toekomstige woning? Wij leiden u vandaag graag om 11.30 uur rond”. Vergeet niet deze tekst regelmatig aan te passen.

De bezichtiger krijgt hier welgemeende aandacht en zal dit ervaren als een warm bad.

Uiteraard stopt het hier niet!

In mijn blog “De makelaar en de blije bezichtiger” ga ik je meer tips geven hoe je de bezichtiger blij kunt verrassen en de bezichtiging tot een feest maakt.

Boekentip: Invloed, de zes geheimen van overtuigen van Cialdini

Youtubetip: Koefnoen en de makelaar

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Ik nodig je uit om te reageren.
Delen is vermenigvuldigen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *