paarse-koe

De makelaar en de blijde bezichtiger

Je kent het vast wel, je doet een bezichtiging en de bezichtiger zegt van zich te laten horen. Je hoort niets. Na een paar dagen bel je zelf en zegt de man “oh, sorry, ik dacht dat mijn vrouw al gebeld had”. Een stukje makelaarspraktijk. In aanvulling op mijn blog “De makelaar en de toffe toiletjuffrouw” geef ik je 10 aanvullende TIPS om een onuitwisbare indruk te maken tijdens een bezichtiging!

Gewoon goed zijn is saai

Goed zijn in wat je doet, is niet meer voldoende. Gewoon goed zijn is saai, want je collega’s zijn ook goed. Je valt dus niet op!

Je moet opvallen in de wei, wees een PAARSE KOE!

10 Tips

De 10 onderstaande punten helpen je om je te onderscheiden van je collega’s:

  1. TIJD: zorg ervoor om op tijd te zijn. Een stigma, waar we maar moeilijk van af komen. Dus wees ruimschoots op tijd! En plan ook ruim voldoende tijd in, zodat je niet halverwege op je horloge moet kijken.
  2. PAARSE KOE: wees origineel, wees opvallend, leg een rode loper uit of leg een “Welkomst” mat neer. Of geef wat weg na bezichtiging, Zorg dat mensen over je praten!
  3. 2 OREN en 1 MOND: Het is niet zo zeer belangrijk om de mensen te wijzen op de functies van de ruimten die bekeken worden, want dat zien ze zelf wel. Veel belangrijker is om goed te luisteren en in te haken met tips, verbouwingsmogelijkheden etc.
  4. EVALUEREN en CONCLUDEREN: Als alles grondig is bekeken en iedereen weer is verzameld in de woonkamer, nodig de mensen dan uit om rustig te gaan zitten om de sfeer te proeven. Nu kan het gesprek worden aangegaan of het huis na de bezichtiging nog steeds voldoet aan de verwachtingen. Wat ze anders willen zien etc.
  5. HOE VERDER?: Zoja, voldoet de woning nog steeds, dan het vervolgtraject bespreken, 2e bezichtiging al of niet met aankoopmakelaar, hypotheekgesprek etc.
  6. ALTERNATIEVEN MEENEMEN: Indien er tegenwerpingen zijn en er direct wordt aangegeven dat de woning, ook na eventuele aanpassingen, toch niet voldoet aan de verwachtingen, dan met alternatieven komen. Deze zijn aan de hand van het 1e telefonische contact met het maken van de bezichtigingsafspraak al geselecteerd.
  7. MAAK SPECIFIEKE VERVOLGAFSPRAAK: Maak een concrete agenda-afspraak wanneer je zult bellen om nader te overleggen over de bezichtigde woning of de aangedragen alternatieven.
  8. BEZICHTIGINGSKAART en Bedank SMS: Direct na de bezichtiging een “bezichtigings kaart” voor de verkoper invullen en achterlaten en/of de woningeigenaar vanuit de auto bellen en vertellen over de eerste indruk van de bezichtiging. Indien mogelijk via de PDA direct het klantendossier bijwerken. Stuur de bezichtiger een Bedank SMS voor de plezierige bezichtiging.
  9. AANKOOP BESPREEKBAAR MAKEN: Geef afhankelijk van de bezichtiging een gratis “Aankoop Cheque” weg. Ga de volgende keer geheel vrijblijvend mee en kweek een band. Daarna de bezichtiger/potentiële woningkoper, afhankelijk van de klik (moet soms groeien), uitleggen wat de bouwkundige, juridische en financiële voordelen zijn van aankoopbegeleiding. Het liefst bij de mensen thuis, dit is persoonlijker en indien zij een eigen woning hebben kan een waardeoordeel worden gegeven. Ook kan de marsroute worden besproken om eerst te verkopen of eerst te kopen. Zorg dat het verhaal van de aankoopbegeleiding visueel goed is onderbouwd (bijvoorbeeld met een infographic) en laat wat achter na het gesprek.
  10. Deze kun je verdienen: zet je eigen idee om Paars te zijn tijdens een bezichtiging hieronder in het commentaarveld, de inzenders ontvangen van mij een voorbeeld van een “Aankoop Cheque”.

Wordt een pimpelpaarse makelaar!

Misschien pas je al veel van het voorgaande toe, zoniet, ga het proberen en wordt een PIMPELPAARSE makelaar!

Makelaars zijn goede kopieerders!

Oja, als jij succes hebt, gaan je collega makelaars je kopiëren en wordt jouw paarse kleur vaal! Dus bedenkt steeds wat nieuws!

Boekentip       : Purple Cow van Seth Godin
Youtube-tip     : How to find a purple cow?

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Ik nodig je uit om te reageren.
Delen is vermenigvuldigen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *